Lejre 2001
|
|
Teorierne
Vi havde igen en succesfuld uge på Lejre
Historiske Forsøgscenter
fra 28. juli til og med søndag 5. august.
Vor arbejdsteori var følgende:
Tatovering
i oldtiden blev selvfølgelig foretaget uden den moderne elektriske
tatoveringsmaskine.
Siden
bronzealderen har man kunnet lave metalnåle, og har helt sikkert brugt
dem til at tatovere med.
Vi
har udviklet en håndtatoveringsteknik, som vi kan forestille os har været
benyttet i gamle dage. Vi fæster en kombination af nåle til et lille
skaft. På baggrund af vore dages viden, kan nålene og skafterne
steriliseres. Vi som tatovører, bruger desuden i dag altid engangs
gummihandsker og engangs farve, etc.
|
I tiden før
man kunne lave metalnåle, er det vor teori, at man har brugt andre former
for skarpe, spidse ting. For eksempel rosentorne, fiskeben eller
fugleknogler, etc. Det er ikke noget problem at disse "nåle"
ikke kan steriliseres. Det vigtige er, at den samme rosentorn ikke bliver
brugt to gange, men bliver kasseret mellem to personer. Vi kalder det
"Økologisk Tatovering".
|
En grenstump med en rosentorn. |
Flintesten har nok været for skøre til at kunne benyttes. Helt op til
vore dage, har man på øerne i Stillehavet, for eksempel Samoa, brugt
grisetænder som har været skåret ud i kamformede ”nåle”.
En anden teknik er den eskimoiske, hvor man ”syer” tatoveringen på
med nål og tråd. Tråden (ofte sener) dyppes i farve, og trækkes gennem
huden med nålen, samtidig med at man trykker på den. På den måde afsætter
den et spor.
Som farve har
man i tidligere tider ofte brugt sod fra lamper, eller kul direkte fra bålet,
som har været kværnet helt fint. I vore dage bruger vi normalt ganske
almindelig tatoveringsfarve. Vi har med fint resultat brugt kul fra bålene
i Lejre.
|
|
Erik udvælger en
torn til at tatovere med. |
Shamanisme.
I mange kulturer og
sammenhænge har det været stammens shaman som har lavet stammens
tatoveringer.
Det virker oplagt at den person som er i forbindelse med åndeverdenen, er
den som også har forstand på tatoveringerne. Det at ville have en
tatovering er tit en meget åndelig ting. For det meste er det ikke noget
moderne mennesker spekulerer så meget over, men jeg er sikker på at der
ligger meget dybere overvejelser til grund for de fleste tatoveringer, end
at det skulle være ”meget moderne”. |
Mark fungerede som vor
autoriserede shaman |
Tatovering er netop meget modsat
det moderne. At vælge en tatovering, er at tage et valg som skal holde
hele livet.
Det er også
oplagt at benytte nogle af de traditionelle shamanistiske ritualer til at
skabe en god stemning rundt selve tatoveringsprocessen.
|
|
|
Dem som har
oplevet det, siger ret samstemmende at det var med til at mindske den
smerte som det altid er forbundet med, at blive tatoveret. Den som bliver
tatoveret, flyder med på den let trancelignende tilstand som opstår, ved
at nogen trommer og messer.
|
|
|
|
|
Mange steder i
verden er det at få en tatovering, noget hele familien deltager i. Det er
det såmen også ofte i en moderne tatoveringsbutik.
Det er i de sammenhænge fint, at dem som ikke bliver tatoveret, deltager
med at for eksempel tromme, så vi opfordrede publikum i Lejre til at
være med til det.
Vi slæbte blandt andet en udrangeret gammel udhulet træstamme-båd op
til tatoveringsstedet, og brugte den som fællestromme.
|
|
|
|
|
Shamanisme og tatovering
|
|
|
|
Vi tatoverer i græsset midt i
jernalderlandsbyen. Mark spillede shaman. Publikum deltog med at
tromme mm. |
|
|
Mark som fungerende shaman
|
|
|
Vi havde det fantastisk sjovt i den tid vi var
i Lejre. Stedet er så fuldt af charme og dejlige mennesker at det er en
fornøjelse at være der |
|
Colin interviewet til børneprogrammet SommerSummarum på DRtv1, som
sendte en hel uge fra Centeret lige før vi ankom. |
|
|
|
Erik laver en lille tatovering med rosentorne som nåle |
Colin i gang med en helleristning |
|
Her er Erik igang med Lone fra
Prindsens Hvervning. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Erik tegner på en af børnene som boede i
jernalderlandsbyen. |
|
Astrid Larsen i Jernalderen
|
|
|
|
|
|
|
|
Jean-François lavede lerfigurer med børnene. |
Her kommer nogle af de tatoveringer vi lavede i
ugen:
Her er nogle af de personer vi tidligere har tatoveret, fotograferet i de
fantastiske omgivelser i Lejre |
|
|
|
Lars - tatoveret af Colin |
|
|
Torben
|
Nanna
|
|
|
|
Thomas |
|
|
|
Martin |
|
|
|
|
|
|
Christian |
|
|
|
Morten
tatoveret med helleristningsmotiver fra Engelstrup og Herrestrup
stenene.
|
|
|
|
|
|
|
Brian og Annett |
|
|
Peter |
|
|
|
|
Robert |
Rauno, Hanna & Robert
|
|
|
|
Kontakt Erik Reime:
erik@reime.dk |