De eftertragtede priser fra Thycho's Fond blev i lørdags udbetalt under
lørdagens fernisering i Gl. Præstegård
Af
Ulla Koch-Nielsen
HÆDER Priserne fra denne fond, som er
oprettet af det afdøde Birkerød-ægtepar med efternavnet Thycho, går hvert år
til uformuende kunstnere, der viser mod og går nye veje. I år fik tre
kunstnere hver 50.000 kroner at gå hjem med.
De tre var maleren Inge Duch, billedhuggeren Henrik Troelsen og tatovøren
Erik Reime.
Men opmærksomheden?
Den stjal sidstnævnte unægtelig.
For det er ikke hver dag en tatovør hædres med fornemme priser. Hans kunst
hører til den delvis skjulte, den lidet agtede.
Anderledes i lørdags, hvor tre mennesker gik rundt som levende lærreder
blandt fernisage-gæsterne og viste deres kunst frem på ryg, skuldre og arme.
Ingen
af dem havde fortrudt.
'Du
har jo et levende smykke på dig resten af dine dage.
Behøver
aldrig være bange for at tabe det eller få det stjålet", som en af dem så
sandt argumenterede over for Deres udsendte.
Erik
Reime selv, som har værksted i Rådhusstræde, hvor han udøver sin kunst på
ikke-berusede personer over 18 år, fortalte at man i Danmark har en fornem
tradition for tatoveringskunst.
Alligevel søgte den daværende Kronprins Frederik til London til datidens
højst estimerede tatovør for at få tatoveret den flotte, kinesiske drage,
der slangede sig på hans kongelige bryst. Hans barnebarn, den nuværende
Kronprins Frederik har for øvrigt også fået lavet en tatovering, dog af
betydeligt mindre omfang, og så vidt vi forstod ikke midt på brystet, men
nede på det ene ben.
I denne kunstart er der tradition for motivvalg, der leder tanken hen på
germansk, keltisk' indiansk kunst. Dog kunne Erik Reime fortælle, at
kunstarten daterer sig helt tilbage til jernalderen. Blandt udstillingens
mange fotografier af hans tidligere udførte arbejder, var der da også
enkelte motiver, der ledte tanken på gamle huletegninger.
En
'normal' tatovering bliver klaret på ca. 3 timer og koster typisk 2.000
kroner. Som den første tatovør er Erik Reime optaget i BKF,
Billedkunstnernes Forbund.
Ganske vist rendte Erik Reime som nævnt med opmærksomheden i lørdags.
Men
det ville være ganske uretfærdigt ikke at nævne Inge Duchs og Henrik
Troelsens kunst, som set med fremtiden for øje nok har mere at byde på. Hun
maler glad og frodigt med pragtfulde farver og naivistiske motiver på store
lærreder, mens han viser gode, gennemarbejdede granitskulpturer, som vi nok
skal komme til at høre nærmere om i fremtiden.
Oktober måneds udstilling i Gl. Præstegård tegner til at ville blive en
publikumssucces, ikke bare på grund af den eksotiske tato-kunst, men for
trekløverets samlede kvalitet. Fondens indstillingskomite har gjort et
gedigent stykke opdagerarbejde. |