De tider er forbi, hvor tatovering kun
var trendy blandt sømænd.
Erik Reime ejer tatoveringsbutikken Kunsten på Kroppen i
hovedstaden. Men lige nu tatoverer han et bronzealder-solhjul på
skulderen af en mand i et sommervarmt telt i Sagnlandet Lejre. Solen
bager ned udenfor, og familier flokkes for at se på. ”Er det en
rigtig voksentatovering? Øv,” lyder det fra et barn, der godt kunne
tænke sig en flot dekoration som souvenir.
Tatovør Erik Reime og assistent Patricia Campos bruger de gamle
teknikker, når de tatoverer i Sagnlandet Lejre. Foto: Louise
Lamberth, Tekstfokus
Erik har levet af tatovering siden 1985, hvor han gik i lære hos
Tato-Svend i Nyhavn, Strandgade 9. Lærepladsen var frugten af et
helt års traven omkring fra den ene tatovørbutik til den næste. ”Man
kunne ikke sådan lige komme i lære hos en tatovør,” forklarer hans
kone, Anita, der er glaskunstner.
Men selvom 13 procent af danskerne i dag har en tatovering, kan
Erik ikke genkende billedet af, at tatovering er mainstream.
Tværtimod. Tatovering er stadig tabubelagt, mener han. ”Du skulle
prøve at sidde her en hel dag og høre de kommentarer, folk kommer
med: ”Jeg skal eddermame aldrig ha’ en tatovering. Det er dog
forfærdeligt!”” forklarer han, mens han lægger sidste hånd på
værket.
”Tatovering har ikke noget med mode at gøre. Tatovering er
antimode – det er et urinstinkt. De ældste mumier, der er fundet,
har tatoveringer. Alle mennesker har trangen til at få en tatovering
– det er bare ikke alle, der har opdaget det endnu,” siger Erik,
mens kunden forlader teltet med nydekoreret skulder.
Fra roser og hjerter til kunsten på kroppen
I dag tegner Erik kundernes ønsker direkte på huden, før han
begynder at tatovere. Han er anerkendt, har vundet mange priser og
er optaget i Billedkunstnernes Forbund.
-
Erik Reime tatoverer et vognhjul på den gammeldags facon
i Sagnlandet Lejre. Foto: Louise Lamberth, Tektsfokus.
-
Kunsten på kroppen flytter i
sommerlandet
Men da han selv begyndte i lære i 1985, blev der set endnu mere
skævt til tatovering end i dag. Udvalget af motiver var smalt.
”Det var efter stencil. Det var yderst sjældent, at man fik en
specielt tegnet tatovering,” forklarer Erik, der selv befæstede sin
kærlighed til tatovering med ”en helt banal drage” efter stencil.
Samtidig blev branchen stadig anset for at være broget. Mange
tatovører drak en øl eller flere i arbejdstiden, og Eriks
læremester, Tato-Svend, kunne godt finde på at ryge en koger, mens
han tatoverede.
Alligevel var Svend en af tidens dygtigste tatovører. Faktisk var
han så dygtig, at nogle konkurrenter tilbød hans udlejer 100 000
kroner for at smide ham ud af hans butik. Den gik ikke. Udlejeren,
en velstående ældre dame fra Østerbro, var chokeret over metoderne
og solgte hele Strandgade 9 til Tato-Svend for et symbolsk beløb.
Der ligger butikken den dag i dag.
Dengang forlod kunderne tit butikken med en lille rose eller et
rødt hjerte. Men Svend var ambitiøs. ”Det skulle være i orden – også
selv om det bare var en lille rose,” husker Anita.
I løbet af firserne blev tatovering langsomt mere anerkendt. Ny
inspiration udefra vandt indpas, og tatovørerne eksperimenterede med
tribal-motiver.
I dag er de tider for længst forbi, hvor tatovering bare var en
lille rose på anklen. Kunderne vil have unikke motiver, og mange
drømmer om at få en hel ryg tatoveret. ”Det bliver mere og mere
udfordrende at være tatovør. Kunderne kræver mere og mere,” siger
Erik, mens næste kunde sætter sig til rette i teltet for at få
tegnet et motiv på armen før tatovering.
Erik tegner en drage og skriver navnene på kundens børn – Frida
og Freya – i runer, før han holder spejlet op, så kunden kan se med.
Erik Reime holder spejlet op for den nytussede kunde i
Sagnlandet Lejre. Foto: Louise Lamberth, Tekstfokus
Erik har ikke noget bud på, hvor mange der vil lade sig tatovere
fremover. ”Det er jeg fuldstændig ligeglad med. Altså, jeg skal jo
leve af det, men om flere eller færre får en tatovering, det
interesserer mig overhovedet ikke,” siger han.
Selv mener han, at når flere får en tatovering end for 50 år
siden, skyldes det, at vi i dag kan vise krop. Men muligheden for at
få et unikt motiv betyder også noget.
”I dag viser vi kroppen frem. Og så opdager vi, at hov – der
mangler noget! Men selvfølgelig har vi også et meget større udsyn
end for 100 år siden. Tv, internet, rejser – vi kan hente
inspirationen mange flere steder,” forklarer Erik.
Patricia Campos tatoverer på fod
Ved siden af ham i teltet er hans assistent, Patricia Campos,
fordybet i arbejdet med at dekorere en kundes fod med en fugl.
Tatovering fra kitsch til kultur
Uden for teltet sidder Lars Villadsen og synger
middelaldersange. Det er Erik, der har prydet hans arme med
vikingemotiver og dekoreret hans skuldre med Odins ravne, Hugin og
Munin. Men hans kærlighed til tatovering går endnu længere tilbage
end venskabet med tatovøren.
Faktisk fik Lars, der i dag er 52 år, sin første tatovering som
tolvårig. ”Det var en køkkenbordstatovør. Han satte bare nålen i, ”
forklarer han.
To år senere fik Lars tatoveret et rødt hjerte med ordet MOR
indeni. Det fortrød han senere. Men Erik nægtede at dække hjertet
med en ny tatovering. ”Ikke tale om, at han ville. Det kunne jeg jo
ikke forstå: Hvad er problemet? Jeg er kunden – jeg har pengene – du
er tatovøren?”, husker Lars i dag.
Men Erik stod fast. ”Han sagde: For det første er det jo retro.
Det er kulturhistorie. Der er næsten ingen, der får lavet sådan et
hjerte mere. For det andet er det jo en beslutning, du har taget på
et tidspunkt i dit liv. Den må du stå ved,” forklarer Lars.
-
Lars Villadsen får andet end sol på armene om sommeren.
Foto: Louise Lamberth, Tekstfokus
-
Han overgav sig. I stedet for at dække hjertet fik Erik lov til
at tatovere livstræet Ygdrasil fra nordisk mytologi udenom det. Nu
hænger hjertet som en moden frugt mellem træets grene. Under træet
står i runeskrift: ”Som Ygdrasil står hun i altings midte. Lars
satte runerne.”
Historien om hjertet vandt også hans mors hjerte for tatovering:
”Hun kunne ellers ikke fordrage mine tatoveringer. Hvorfor skulle
man ødelægge sin krop … men da hun hørte den historie, begyndte hun
at se på dem på en ny måde,” siger Lars.
Derfor fik Erik lov at farve hjertet op, da hans mor døde. I dag
står det så rødt og flot, som da han fik det for 38 år siden.
Men livstræet med hjertet er ikke bare et minde om en mor. Det er
også symbol på tatoveringens udvikling gennem de sidste årtier: fra
roser og hjerter til unikke motiver, ofte med historisk inspiration
– fra kitsch til kulturhistorie.